Ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is een chronische aandoening in de hersenen. De ziekte van Parkinson wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine. Het tekort aan dopamine ontstaat door het afsterven van de dopamine producerende zenuwcellen in de zwarte kern (substantia nigra). De reden hiervoor is nog steeds onbekend.

Dopamine is een neurotransmitter die nodig is voor prikkeloverdracht tussen de verschillende zenuwen. Door het tekort aan dopamine ontstaan er problemen in het dagelijks functioneren.

Bij de ziekte van Parkinson kunnen een aantal symptomen optreden zoals;

• trillen (tremoren),
  • trager worden met bewegen,
  • stijfheid (rigiditeit),
  • houdings- en evenwicht problemen,
  • bevriezen (freezing),
  • daarnaast kunnen er nog vele andere symptomen optreden.

De ernst en het beloop van de symptomen verschilt van patiënt tot patiënt, en laat zich dan ook niet voorspellen. Naast de ziekte van Parkinson bestaan er ook varianten, ook wel parkinsonismen genoemd.

Waarvoor  kunt u bij  de fysiotherapie terecht?

Als u de Ziekte van parkinson heeft of een Parkinsonisme. Dan heeft u vaak te maken met verschillende zorg verleners; neuroloog, parkinsonverpleegkundige, ergotherapeut, logopedie en/of fysiotherapie.

U kunt bij de fysiotherapeut terecht voor o.a. de volgende problemen bij de ziekte van Parkinson:

• Houdings- en balansproblemen
  • Moeite met verplaatsen zoals opstaan van een stoel, omdraaien in bed, in en uit een auto stappen.
  • Moeite met lopen
  • Moeite met reiken en grijpen zoals bij huishoudelijke activiteiten
  • Bevorderen van de conditie

Wat kan de fysiotherapeut doen bij de Ziekte van Parkinson?

De fysiotherapeut brengt tijdens de eerste afspraak uw klachten zorgvuldig in kaart. Onder andere uw gezondheid en dagelijks functioneren wordt besproken en onderzocht. Daarna bespreken wij samen wat voor u het beste behandelplan/strategie is. Dit behandelplan is afgestemd op uw fysieke mogelijkheden en wensen. De behandeling kan onder andere bestaan uit:

• Conditietraining
  • Looptraining
  • Evenwichtsoefeningen
  • Oefentherapie gericht op het verbeteren van de houding
  • Valpreventie
  • Oefenen van het verplaatsen (cognitieve beweegstrategie/cues)
  • Advies en voorlichting

Heeft u een verwijzing nodig?

Ziekte van Parkinson staat op de chronische lijst van Borst en komt hierdoor in aanmerking voor vergoeding uit de basisverzekering. Om in aanmerking te komen voor vergoeding uit de basisverzekering moet u een verwijzing hebben van uw neuroloog of geriater.

Voor u in aanmerking komt voor vergoeding uit de basisverzekering moet u (in 2018) de eerste 20 behandelingen zelf betalen of afhankelijk van hoe u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie kan dit vergoed worden uit uw aanvullende verzekering. Informeer bij uw zorgverzekeraar over uw vergoeding voor fysiotherapie.

Aangesloten bij ParkinsonNet

Meer informatie over de ziekte van Parkinson kunt u vinden op de site van de Vereniging voor Parkinsonpatiënten (link.  https://www.parkinson-vereniging.nl/