030-6773154 (Vleuten) info@fysiovleuten.nl    0346-562775 (Maarssen) info@fysiomaarssen.nl

Bekkenfysiotherapie in Vleuten en Maarssen

Wat is bekkenfysiotherapie?

 

De leden van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek zijn gespecialiseerde fysiotherapeuten. Dankzij een aanvullende opleiding zijn zij gespecialiseerd in het voorkomen en behandelen van klachten aan de buik, bekkenbodem, bekken en lage rug. Deze klachten kunnen voorkomen bij vrouwen, mannen, kinderen en ouderen. 

Binnen onze praktijk is Saskia Theuns werkzaam als bekkenfysiotherapeut. Zij is aangesloten bij de NVFB, een erkende beroepsvereniging van het KNGF. Deze dienst is zowel in Vleuten als in Maarssen beschikbaar.

 

Wanneer maakt u gebruik van bekkenfysiotherapie?

 

Bekkenfysiotherapie is fysiotherapie bij bekkenklachten zoals: 

  • Ongewild urine verlies
  • Ongewild verlies van ontlasting
  • Veel te vaak plassen
  • Heftige aandrang
  • Verzakking van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijnklachten in onderbuik of bekkengebied
  • Fysiotherapeutische begeleiding bij urologische of gynaecologische operaties in de onderbuik
  • Pijn in het bekken gebied voor of na een bevalling 

Wij bieden behandeling op maat, in onze praktijk of bij u thuis. Meer informatie vindt u op de www.nvfb.nl.

 

Bekkenfysiotherapie in Vleuten of in Maarssen

De behandeling vindt in één van onze praktijken in Maarssen of Vleuten plaats. Indien noodzakelijk is een behandeling bij u thuis ook mogelijk. Benieuwd naar onze bekkenfysiotherapie? Neem dan contact met ons op of schrijf je in.

Adviezen toiletgedrag

Goed plassen doe je zo: 7 tips
  1. Zit rechtop op de wc, voeten op de grond, handen op de bovenbenen.
  2. Ontspan je bekkenbodemspieren. Wil je weten waar deze zitten? Plas altijd in een keer rustig uit. Laat je blaas helemaal leeglopen.
  3. Help niet mee, laat je blaas het werk doen. Zet geen druk, adem rustig naar je buik.
  4. Komt er geen plas meer? Kantel je bekken een paar keer naar voren en naar achteren. Dan raak je de laatste scheutjes en druppels plas uit je blaas ook kwijt
  5. Span je spieren in je bekkenbodem na het plassen even goed aan, laat ze dan los en sta op.
  6. Heb je het gevoel dat je moet plassen, maar komt er geen of nauwelijks plas? Kantel je bekken een paar keer naar voren en naar achteren, terwijl je in- en uitademt. Of span je spieren in je bekkenbodem een paar keer rustig aan en laat ze weer los.
  7. Onderbreek het plassen niet door je bekkenbodem aan te spannen en weer los te laten. Dus plas niet, zoals wij dat noemen, in ‘stippeltjes of streepjes’. Daardoor kun je blaasontstekingen krijgen.
Goed poepen doe je zo: 8 tips
  1. Moet je naar de wc, ga dan gelijk. Meestal moet je twintig tot dertig minuten nadat je hebt gegeten poepen.
  2. Ga ontspannen op de wc zitten. Voeten op de grond, rug iets bol, je kleding goed naar beneden.
  3. Ontspan je bekkenbodem, druk rustig en weinig, terwijl je uitademt door je buik. Het beste is als je helemaal niet hoeft te persen.
  4. Als je druk zet, doe dit dan op je poepgat.
  5. Komt de poep niet, adem dan een paar keer rustig in en uit via je buik. Probeer dan nog een keer te drukken.
  6. Als je poep dan nog niet komt, kantel je bekken tien keer naar voren en naar achteren. Adem rustig in en uit terwijl je dit doet.
  7. Moet je echt nodig, maar komt er geen poep? Ga tien minuten flink bewegen. Wandelen, traplopen of springen bijvoorbeeld. Ga daarna weer naar de wc en ontspan terwijl je zit. Kijk of je kunt poepen met de tips die we hierboven al gaven. Lukt dit na vijf minuten nog niet, kijk dan of het een volgende keer wel gaat.
  8. Span tenslotte je spieren in je bekkenbodem even aan en ontspan ze weer. Veeg van voor naar achteren. Sta dan op.