CVA (cerebro vasculair accident)

CVA staat voor Cerebraal Vaatziekte;

Een aandoening die kan leiden tot herseninfarcten en beroerte. Het is een ernstige aandoening die vaak levensbedreigend is.
CVA staat voor cerebrovasculair accident, ook wel herseninfarct genoemd. Het is een medische aandoening waarbij een bloedstolsel of een andere verstopping van een bloedvat in het hoofd of de hersenen plaatsvindt, waardoor de bloedtoevoer naar de hersenen wordt belemmerd. Dit kan leiden tot een beroerte (CVA), wat betekent dat het bloedvat permanent is beschadigd en dat er hersencellen sterven.

CVA is een van de meest voorkomende oorzaken van een beroerte en kan leiden tot ernstige neurologische schade, waaronder geheugenverlies, verminderde beweging en spraak, verminderde coördinatie, verminderde gezichtsvermogen, verminderde cognitieve vaardigheden, verlies van bewustzijn en zelfs de dood. Er zijn een aantal risicofactoren voor het ontwikkelen van een CVA, waaronder hoge bloeddruk, diabetes, roken, obesitas, hoog cholesterol, hart- en vaatziekten, alcoholmisbruik en een sedentaire levensstijl.

Om een CVA te voorkomen, is het belangrijk om een gezondere levensstijl te volgen, waaronder het beperken van alcohol, het verminderen van stress, het beheersen van medische aandoeningen, het vermijden van roken, het beter controleren van bloeddruk en het verhogen van de lichaamsbeweging. Ook is het essentieel om een goede voeding te volgen, waaronder het beperken van verzadigd vet, het verhogen van vezelrijke voedingsmiddelen, het verminderen van suiker en het eten van veel verse groenten en fruit. Bovendien is het belangrijk om regelmatig te controleren met de arts om te controleren of er tekenen zijn van een CVA.

Hoe kunnen wij u helpen?

Een CVA is een cerebrovasculair accident. Hieronder verstaan we zowel herseninfarcten als hersenbloedingen. Er zijn verschillende manieren om een CVA (cerebrovasculair accident) te behandelen. De behandeling is afhankelijk van de ernst van de CVA en de kenmerken ervan. In eerste instantie zal de behandeling in het ziekenhuis plaatsvinden. Wanneer deze fase voorbij is komt de fase van de revalidatie. In de revalidatie na een CVA speelt fysiotherapie een belangrijke rol. We richten ons op het herstel van functionele vaardigheden zodat zaken in het dagelijks leven weer makkelijker uit te voeren zijn. Naast fysiotherapie kunnen ook ergotherapie, logopedie en psychologie een belangrijke rol spelen in de behandeling.