Dry Needling in Vleuten en Maarssen

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.

Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt met een naaldje. Hierdoor raken de spieren snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Hoe werkt Dry needling

Bij Dry needling worden triggerpoints gedeactiveerd/ontspannen via het gericht prikken met een naald binnen de spier. Triggerpoints zijn knopen in de spier. Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn en duizeligheid

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeuten in Vleuten en Maarssen zullen allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren, die mogelijk uw pijn veroorzaken, nader onderzocht. Juist in die spieren wordt gezocht naar de bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

De behandeling

Bij Dry needling wordt met behulp van uiterst dunne naalden de triggerpoints in de spier nauwkeurig aangeprikt. Dit geeft een lokale aanspanning van een groepje aangedane spiervezels. De patiënt voelt van deze aanspanning enige last. Afhankelijk van de spier kan de last variëren van een licht schokje tot een diep kramp gevoel of zelfs kramp buiten het aangedane gebied. Vaak treedt de voor de patiënt zo bekende uitstralingspijn op.

Wat gebeurt er daarna

De patiënt ervaart na een Dry needling behandeling gevolgen als:

• Pijnvermindering
  • Een voelbare daling in de spierspanning
  • Een verbeterde beweeglijkheid
  • Kracht in de spieren

Vaak blijft er gedurende enkele uren tot maximaal 2 dagen een beurs/stijf gevoel aanwezig op de plaats waar geprikt is. U krijgt oefeningen en een gericht advies mee om de verbeterde situatie te kunnen onderhouden.

Wat kost Dry needling

Dry Needling is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen de kosten voor Dry needling onder uw verzekering.

Dry needling in Vleuten of Maarssen

Wilt u meer informatie over Dry Needling in ons centrum of het maken van een afspraak? Neem dan contact met ons op of schrijf je in!