MS (Multiple Sclerose)

MS is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel. Het veroorzaakt neurologische symptomen, vermoeidheid en problemen met coördinatie. Er is geen behandeling die de progressie van de ziekte voorkomt.
Multiple Sclerose (MS) is een chronische neurologische aandoening waarbij het eigen afweersysteem spier- en zenuwcellen aanvalt. Het kan leiden tot een breed scala aan symptomen, waaronder vermoeidheid, spierzwakte, duizeligheid, problemen met het gezichtsvermogen, gevoelloosheid en coördinatieproblemen. Er is geen bekende oorzaak voor MS, maar er wordt gedacht dat het wordt veroorzaakt door een combinatie van genetische factoren, infecties en milieuomstandigheden. MS kan de levenskwaliteit van mensen met de aandoening sterk beïnvloeden en is daarom een ernstige gezondheidszorgprobleem.
Er zijn verschillende vormen van MS. Sommige mensen hebben een progressieve vorm, wat betekent dat de symptomen steeds erger worden met de tijd. Anderen hebben een remissievorm, waarbij de symptomen periodiek verergeren en vervolgens weer afnemen. De meeste mensen hebben een vorm die verschilt tussen deze twee.
MS wordt meestal behandeld met medicijnen die helpen om de symptomen te verlichten en de progressie van de ziekte te vertragen. Er zijn ook andere therapieën, zoals fysiotherapie en psychologische therapie, die mensen met MS kunnen helpen om hun symptomen te verlichten.

Hoewel er geen genezing is voor MS, kunnen mensen met MS een relatief normaal leven leiden. Door het beheersen van de symptomen en het volgen van de behandelingen, kunnen mensen met MS een actief leven leiden en hun levenskwaliteit verbeteren.

Hoe kunnen wij u helpen?

Multiple Sclerose (MS) is een ingrijpende ziekte die ontstekingen veroorzaakt aan het centrale zenuwstelsel. MS is een ziekte die vooral voorkomt bij jonge mensen. Bij hen laten de eerste symptomen zich zien wanneer zij tussen de 20 en 40 jaar oud zijn.
De ontstekingen ontstaan omdat het beschermlaagje (myeline) dat om je zenuwuitlopers zit kapotgaat. Een zenuwuitloper is een soort spriet die vanuit de zenuwcel elektrische seintjes naar ander delen in de hersenen stuurt. Myeline zorgt ervoor dat die seintjes goed en snel worden doorgegeven. Net zoals de beschermlaag die bijvoorbeeld om je tv-kabel of computerkabel zit.

Bij MS valt je eigen afweersysteem die myeline-cellen aan. Waarom dat gebeurt is niet bekend. Onderzoekers denken dat het afweersysteem bij mensen met MS gevoeliger is. Daardoor reageert het systeem te snel en te heftig, waardoor de myeline kapotgaat. Multiple Sclerose betekent letterlijk ‘meerdere littekens’. Dat verwijst naar de harde plekjes die in de hersenen ontstaan door schade aan de myeline.

Fysiotherapie kan helpen bij het verbeteren van de spierkracht, balans, flexibiliteit en het verminderen van pijn. Het kan ook helpen om het vermogen om dagelijkse activiteiten uit te voeren te verbeteren.

Vaardigheden

Gepubliceerd op